https://www.youtube.com/@HeroJazzLab

Fra rusthaug til dampskip - 3

19/08/2022

Ny rapport fra kjeller'n

Nå har det faktisk skjedd noe vesentlig siden sist. Mens arbeidene med DS Minerva (som skipet skal hete) har snirklet seg fremover mellom litt sommerseilaser og annet, har jeg stadig vært på jakt etter dampkjele med brenner, helst uten å bli helt flådd. Dette førte til at det plutselig dukket opp en interessant finn-annonse fra en hyggelig kar i Bergen, som skulle selge en komplett Saito 3-sylindret dampmaskin med kjele og brenner, til en meget hyggelig pris.

Etter nøye overveielser, og konstatering av at den maskinen faktisk ville være i typisk skala-riktig størrelse om bord i DS Minerva, gikk det fort å bestemme seg for denne, samt at den en-sylindrede gamle maskinen ville egne seg bedre som et selvstendig «museumsobjekt». Maskin fra fyren i Bergen ankom, gammel, ubrukt og i original emballasje. Ny maskin-bedding i aluminium ble laget, gir med passende utveksling for å få denne maskinen til å dra den relativt store propellen ble fremstilt av gamle tannhjul etc., og maskin, kjele og brenner ble etter mye prøving og feiling permanent installert.

Dette ble veldig gøy, og tanker rundt innredning av maskinrom ble fokus. Dette er nå så vidt påbegynt, som bildene viser. Hjertet i DS Minerva er dermed i ferd med å utformes, og om ikke denne maskinen i utgangspunktet gir lang kjøretid, har jeg tro på at dette blir en «riktig» løsning. Det er også godt med plass til fødevannspumpe om ønskelig, og vanninntak er installert allerede, så da skulle det være mulig å forlenge kjøretiden også. Nå er det bare å skaffe metanol til brenneren, og litt smøreolje av riktig type, så skal maskinen testes - på tørt land i første omgang.