https://www.youtube.com/@HeroJazzLab

Bellezza fra Amati blir Crackerbox

28/01/2025

Litt nytt fra modellverkstedet er vel betimelig nå på vinter'n. Ettersom arbeidet med Minerva går svært langsomt fremover, har jeg spritet opp litt på modellfronten, og tatt frem et lite prosjekt som ble påbegynt og parkert en tid tilbake, og det var gøy.

For noen år siden fikk jeg veldig «sansen» etter å ha bygget Sexy Lady fra Amati, den italienske produsenten. Hun er en enkel modell å bygge, med ferdig skrog og dekk i glassfiber. Det ble en linjelekker og robust modell, ekstra stilig med en oldtimer outbouard på hekken, og går som en drøm i sjøen.

Ved en senere anledning dukket så min gamle ide om å bygge en Crackerbox-modell opp igjen. En Crackerbox er egentlig en veldig trang og ukomfortabel bil, men begrepet er også brukt i båt-verdenen, og er da en typisk amerikansk båttype for racing med inboard V8-motor, og som nok ble opphavet til dagens Dragboats.

Jeg hadde et sted en tegning, og også en Revell modell av en V8 dragster-motor i skala motor 1:6 – kanskje kunne dette bli til noe. Etter roting i gamle papirer fant jeg tegningene, men disse var relativt langt fra hva jeg husket, og ideen ble «arkivert» i bakhodet igjen.

Så dukket Bellezza opp på siden til Norwegian Modellers. Dette var nok en båt fra Amati, med ferdig skrog og dekk, samme linjer og robuste konstruksjon som Lady'en. Kunne denne brukes? Bellezza hadde nemlig cokpit bak, og et «svigermorsete» nedfelt i dekket foran denne. Bare målene passet, kunne dette kanskje bli til noe. Både Ladyen og Bellezza'n er i scala 1:8, men sistnevnte måtte i så fall «omscaleres» til 1:6, og det så ut til å passe.

Så ble den altså parkert, helt til jeg «traff» Ken, Ken til Barbie er nettopp i scala 1:6, så da var det bare å gå i lekebutikken og kjøpe min første (og siste) Barbie / Ken-dukke, og sette i gang igjen. Cockpit-seksjonen ble omarbeidet til 1:6 og tilpasset Ken, som også måtte sages opp og tilpasses, men det ble bra etter litt tukling. Hekken på båten ble også gjenstand for ombygging, med drivlinje, ror og nytt akterspeil.

Seksjonen med svigermorsetet ble droppet og åpningen i dekket utvidet. Innredning av motorrom ble bygget i flyfiner, forseglet og lakkert. Børsteløs motor under/inni dummy V8-motoren montert og en uttagbar motorbedding med v-8'ern laget. Med denne, og cockpitseksjonen som lett kan vippes ut, kommer man til radioutstyr og batterier, hvilket sammen med en del scala-detaljer er det som gjenstår i skrivende stund. Morsom blir den jo da….med V8 lydenhet under dekk, vil lyden bli like rå som utseendet.